"Att följa upp frånvaro kräver mycket administration." "En del sjukintyg saknas." "Cheferna tycker att det är svårt att initiera frånvarosamtal." Varje frånvaropolicy har sina svagheter. För att kunna åtgärda dem måste du veta vilken mognadsnivå din policy befinner sig på. För det är först då du vet inom vilket område frånvaroprogramvaran kan ge dig optimalt stöd - och ta din policy till nästa nivå. Vår checklista hjälper dig på vägen.
Du rapporterar dina frånvarosiffror i enlighet med lagstiftningen och håller dina anställningsregister uppdaterade, men det är allt.
Du lägger mycket tid på manuella administrativa uppgifter
Du hanterar frånvaro genom tydliga processer och rutiner, som du har förankrat i en övergripande frånvaropolicy. Men i praktiken visar sig efterlevnad och uppföljning vara svårt.
Du lyckas inte alltid tillämpa din frånvaropolicy konsekvent
Din sjukfrånvaropolicy är en del av en bredare välfärdspolicy i din organisation, som aktivt stöder och främjar dina anställdas välbefinnande. Men nu försöker du gå ett steg längre: gör policyn hållbar och framtidssäkrad.
Du har nu en första bild av hur långt din frånvaropolicy har kommit. Nu är det dags att ta itu med de typiska problemen inom er mognadsnivå. Och det kan göras - på vilken nivå som helst - med frånvaroprogramvara.
Först och främst hjälper frånvaroprogramvara dig att strukturera och optimera dina grundläggande processer. Det säkerställer tillförlitlig datainsamling av frånvarosiffror och automatiserar rutinuppgifter. Du får också, på en central plattform, insikt i viktiga frånvaroindikatorer och deras orsaker, så att du snabbt vet dina styrkor och svagheter.
Men frånvaroprogramvara kan också hjälpa dig om du redan har implementerat tydliga rutiner och åtgärder. Det digitala stödet garanterar konsekvens och tillförlitlighet och ger värdefulla verktyg för dina chefer i deras frånvarodiskussioner (inklusive meddelanden, mallar, checklistor ...). På så sätt garanterar du en smidig frånvarokommunikation med låg tröskel i hela företaget.
I ett senare skede kan du berika dina frånvarodata med nya parametrar (tillfredsställelse, motivation, produktivitet ...) och göra det möjligt för AI att känna igen frånvaromönster. På så sätt gör du din policy alltmer hållbar och framtidssäkrad.
Men hur exakt fungerar frånvaroprogramvara? Vi visar dig gärna. Begära en demo idag.